Skräppost i riktiga brevlådan

(2003-04-22)

Gör en googlesökning på: beställa katalog namn adress postnummer. Du kommer att få ett stort antal träffar på sidor där man kan fylla i namn och adress och få reklam hemskickat direkt i brevlådan. Ponera nu att person A är sur på person B och skriver ett datorprogram som går igenom alla träffar och fyller i person B:s adress på dessa. Person B kommer då att få en massa post.

Naturligtvis är det olagligt att fylla i någon annans adress, men det finns ju människor som inte låter sig hindras av sådant, så det är ett problem. Men ett problem som man löser hur? Företagen vill ju att deras potentiella kunder lätt ska kunna beställa hem mer information.

En lösning kan vara den metod Yahoo använder sedan en tid tillbaka, nämligen ett test som kan avgöra om det är en människa eller en dator som gör beställningen. För trots att vi tror att datorer är så mycket snabbare än oss så finns det saker de inte klarar. Det finns uppgifter som en människa kan lösa snabbt, som är busenkla, som gör en dator helt ställd. Än så länge, bör väl tilläggas. Vem vet hur mycket duktigare datorerna har blivit om tio år?

Testen går i stort sett ut på att tolka vad bilder föreställer och en grupp forskare har uppgifter du kan prova direkt på deras hemsida.

Test som människor klarar men inte datorer:
http://www.captcha.net/

Forskningsrapporten om reklamattacker:
http://www.avirubin.com/scripted.attacks.pdf

Artikel om en person som drabbats:
http://www.idg.se/ArticlePages/200304/09/...